Sunday, May 07, 2006

Hamas på besök

Den folkpartistiska galenpannan Fredrik Malm har fått luft igen. I vanlig ordning håller han ett långt hyllningstal till en av vår tids aggressivaste ockupationsmakter på DN debatt. Genom lösryckta citat, ett evigt ältande om att ha brutit ”EU-linjen” och hänsynslösa påståenden målar Malm upp ett slags skimmer av verklighetsfrånvända floskler som ligger så långt från verkligheten att man kan börja ifrågasätta om en diskussion över huvudtaget skulle kunna initieras utifrån underlaget. Malm är en fanatiker i ordets alla bemärkelser.

Malm vill straffa ett ockuperat folk för att de gått till val (trots otaliga israeliska försök att stoppa människor från att rösta) och röstat fram ett parti som Malm inte finner tillfredställande. Det här tycker han är ledsamt och vill därför isolera och svälta ihjäl en hel befolkning eftersom de valde fel kandidat. Man kan allt tydligare skönja konturerna av det folkpartistiska demokratibegreppet vars honnörsord är typ: ”sluta rösta, fråga Malm istället”.

Det som Malm tycker är allra läskigast är dock förstås att Sverige gått emot EU-linjen i frågan. Ja, även vi höjer förstås på ögonbrynet. Han tycker att EU ska styra våra liv i alla livets skeenden. När en reaktionär politik är svår att driva igenom hemma måste man väl få ingjuta den ovanifrån! Vi andra tycker att det är ganska bra att Sverige slutar gå i koppel och utarbetar en egen utrikespolitik utifrån egna överväganden och förhoppningsvis folklig förankring.

När det eviga mantrat ”Israel är mellanösterns enda demokrati” kommer på tal mår jag fysiskt illa. När Malm vidare lättsamt raljerar över murbygget på ockuperad mark svartnar det för mig. Kommentarer är överflödiga. En ockupation är en ockupation är en ockupation.

Det är skräckinjagande när man på allvar inser att den människosyn som Malm representerar inte bara är ett marginaliserat sekteristiskt påhitt utan faktiskt grunden till att palestinska barn, kvinnor och män dagligen skjuts till döds, förnedras och fråntas sin rätt till ett värdigt liv.

Så, låt oss föra en dialog med Hamas.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

3:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det där folkpartiet liberalerna, var det inte det partiet som var för allmänna val i Mellanöstern? Borde de då inte uppmuntra palestinierna som hållit ett val? Nu ägnar sig fp istället åt att straffa ut dem som röstat bara för att de röstade på "fel" parti i Palestina. Det ser faktiskt ut som om fp inte är intresserade av val i Mellanöstern utan mera av att Israel ska vinna oavsett hur.

10:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hejsan,

för några dagar sedan kallades jag för "missfoster", men nu har du tydligen ändrat invektiv till "galenpanna".

Alla ska tagga ner, så enkelt är det. Men vad har jag gjort för att föräras denna uppgradering?

7:51 AM  
Blogger Nostalgi said...

Hej Fredrik,

Tagga ner? Vem då? Nja, ingen demokrati kan byggas under ockupation och förtryck så det sundaste vore väl ändå att israel drog sig ut ur de ockuperade områdena eller? Tyvärr känns det lite väl bisarrt att killen som villkorslöst hyllar en stat som bedriver statsterrorism och konsekvent bryter mot folkrätten tycker att här ska taggas ner...jisses

11:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Självklart tycker jag att Israel ska lämna ockuperad mark. Problemet är att Hamas mål inte är ett slut på ockupationen utan att ett slut på hela Israel. Därför blir det inga förhandlingar.

Detta innebär att Israel fortsätter för egen maskin, med avvecklingar av en del och annektering av annat. Det kommer i slutändan att leda till en palestinsk stat - men inte så som palestinierna (eller jag själv för den delen) riktigt vill att den ska se ut. Men detta hade kunnat lösas på ett helt annat sätt under de snart 60 år som har gått.

Hamas kommer att spela bort det sista palestinierna har kvar. Vad de kan göra är att erkänna Israel och förhandla om en bättre lösning för palestinierna - men väldigt lite tyder på att det är beredda att göra det.

I stället för att skriva att jag är ett missfoster (eller galenpanna) kan du till exempel läsa en del av det som jag skriver. Jag har aldrig försvarat bosättningar eller ockupation till exempel. Jag har skrivit att den nuvarande israeliska politiken (unilateralism) är att föredra om alternativet är totalt dödläge. Det är inte någon fanatisk inställning, utan ganska rimlig för de flesta. Jag gav mitt stöd till Kadima för att jag vill vrida den israeliska politiken från höger mot mitten.

I grunden stödjer jag de idéer som låg till grund för Osloprocessen på 1990-talet. Det gjorde Sverige, FN, USA, EU och PLO också.

3:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kul att du kan så många bra ord Fredrik! Men Det här citatet "Självklart tycker jag att Israel ska lämna ockuperad mark." är något jag verkligen ska hålla emot dig, när du nästa gång hyllar den sionistiska regimen!

9:48 AM  

Post a Comment

<< Home